Dyra eller billiga solglasögon?

Varför ska man köpa solglasögon som kostar hundratals eller tusentals kronor när det finns solglasögon som inte ens kostar en hundralapp eller bara 100 – 200 kr? Är dyra märkessolglasögon verkligen så mycket bättre? Nej, det är de faktiskt inte alltid. Det finns solglasögon som kostar 2000 kr som är sämre än ett par som kostar runt en hundralapp, men ofta är designen snyggare.

Nu ska vi titta på vad som generellt brukar skilja sig i kvalitet mellan dyra och billiga solglasögon.

Optisk kvalitet

Med optisk kvalitet syftar man på hur ljuset bryter sig i glaset när det gäller prismatisk-, sfärisk- och astigmatisk brytning. Ju lägre brytning desto bättre. Här når de billigare solglasögonen inte riktigt upp till samma höga nivå som vissa av lite dyrare solglasögonen gör, men skillnaden är inte särskilt stor och de flesta märker inte av den. Dessutom är det långt ifrån alla dyra märkesglasögon som har en lika hög optiskt nivå som de bästa billigaste glasögonen har.

Reptålighet och hållbarhet

När det gäller bågarnas hållbarhet spelar det ingen roll om du köper dyra eller billiga solglasögon, det brukar inte skilja sig åt på grund av priset men de dyrare glasen brukar vara betydligt reptåligare.  Det beror på att plastglasen har en högre kvalitet eller så är de tillverkade av mineralglas. Det här gör såklart att de håller sig snygga längre och inte behöver bytas ut lika ofta.

Smuts- och vattenavvisande egenskaper och UV-Skydd

Hur bra solglasögonen avvisar smuts och vatten och hur bra UV-skyddet är har inget med priset att göra utan beror på tillverkare och modell. Om du vill se vad vi grundar det här på och all annan fakta som vi har presenterat i denna artikel kan du läsa vidare i testafaktas test av solglasögon.

Fördelar med dyra solglasögon

  • Reptåligare glas som gör att de håller längre.
  • Märkessolglasögon är trendigare och kan i vissa fall vara snyggare, men det är såklart en smaksak.
  • Dyra märkesglasögon pryds med en känd logga som visar att du har råd att köpa dyra märkesprodukter.